5 Eigenschappen die je omzet vooruit helpen

Posted on 18 december, 2015

Ondernemer: leer zelf sales-en. Ook als je het niet leuk vindt.
Waarom? Niemand kent jouw bedrijf, jouw toegevoegde waarde en jouw doelen zo goed als jijzelf. Er is dus niemand geschikter dan jijzelf om de sales voor jouw bedrijf te doen. Maar aan welke eigenschappen voldoet een goede salespersoon?

1.     Zorg dat men je – relatief snel – aardig vindt.
2.     Wees ongelooflijk nieuwsgierig.
3.     Bij – forse – weerstand mag je niet omvallen.
4.     Wees zakelijk, durf zakelijk te zijn.
5.     Spreek kort, bondig en helder.

Deze eigenschappen helpen je goed te verkopen en veel omzet voor je bedrijf te genereren.

1.    Zorg dat men je – relatief snel – aardig vindt.
Alle moderne communicatiemiddelen ten spijt; mensen kopen van mensen. Dus ook al communiceer je via twitter; de indruk moet zijn: dit is een aardige vent of vrouw. Uit elk onderzoek blijkt keer op keer: vinden we iemand aardig, dan vertrouwen we die persoon meer. En vertrouwen we iemand meer, dan durven we ons geld ook wel mee te geven met de gedachte: dat komt goed. Dus hebben je (potentiële) klanten geen warme gevoelens voor je? Dan kopen ze ook niet van je.

2.    Wees ongelooflijk nieuwsgierig.
Als je niet geïnteresseerd bent in anderen, dan zal je prospect aanvoelen dat je ook weinig interesse hebt voor zijn of haar behoefte. Stel dus veel (open) vragen om achter de werk- en denkwijze van je potentiële klant te komen en zo zijn of haar behoeften boven water te krijgen. Zoek niet alleen uit wat de behoefte is maar ook wat hun criteria zijn om bij jou te kopen. Doe je dat niet? Dan kopen ze ook niet van je.

3.    Bij – forse – weerstand mag je niet omvallen.
Natuurlijk niet. Elke verkoper krijgt dagelijks of wekelijks vaak nee te horen en moet daar zeer vakkundig mee omgaan (namelijk als het begin van het verkoopproces).
Tegenwind is waardoor een vliegtuig opstijgt, en waardoor een salesende ondernemer succesvol is.
Krijg je geen tegenwind in commerciële gesprekken? Dan is de klant überhaupt niet geïnteresseerd of TE geïnteresseerd (je prijs is te laag), dus geen tegenwind? Dan kopen ze ook niet van je.

4.    Wees zakelijk, durf zakelijk te zijn
Amerikanen hebben het over ABC – Always Be Closing. Daarmee bedoelen ze: kun je tot zaken komen? Heb je het lef om de order naar je toe te trekken? Stuur dus, aan het einde van een commercieel gesprek, altijd aan op vervolgstappen (bijvoorbeeld: laten we over een week weer contact hebben) of nog beter is de vraag: op welke wijze gaan we zaken doen? Vraag je het niet? Dan kopen ze ook niet van je.

5.    Spreek kort, bondig en helder
Wil je je klant vooral elk detail vertellen over de features en kenmerken van jouw aanbod, dan spreek je langer dan je klant dat doet. Spreek je eentonig of heb je de neiging om de features van je aanbod uitgebreid op te noemen zonder uit te leggen wat de ander er aan heeft, dan valt zelfs de beste luisteraar in slaap. En een slapende klant, die koopt niet van je.

Als bonus: goede ondernemers zijn altijd commercieel.
En commerciële mensen zijn niet glad maar ze zien wel altijd het halfvolle glas. Dus als iemand steeds negatief formuleert, bijvoorbeeld elke alinea afsluit met: ‘dan kopen ze niet van je’, dan zou ik zeggen: ‘niet van kopen.’

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij meer weten over hoe je je omzet kunt vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Op 6 juli begint er weer een nieuw DOEL-Traject. Wil je hier nog aan meedoen? Schrijf je dan in op de Productpagina!