Achter de wolken schijnt de zon

Posted on 5 juli, 2021

Of hoe een tegenslag een geweldige kans is

Vorige week was ik een paar dagen aan het wandelen in de heuvels van Zuid-Limburg en ik ging opeens minder zien. Ik sloeg er geen acht op want het was 33 graden met bepakking en ik dacht dat het daaraan lag. Bij thuiskomst kreeg ik het advies naar de huisarts te gaan. Die stuurde me ter plekke door naar de oogspecialist en die stuurde me meteen door naar het UMC. Spoedoperatie nodig: netvliesloslating. Als relatief jonge (ha ha ha) en zeer actieve persoon schrik je dan natuurlijk. ‘Hoe ga ik hiermee om?’

 Welke keuze maak je?

Grosso modo zijn er twee mogelijkheden: je gaat bij de pakken neerzitten en denkt: ‘ik ben hartstikke blind aan één oog en wie weet komt mijn zicht nooit, nooit meer terug’.

Of je denkt: ‘in wat voor situatie bevind ik me en wat kan ik er van leren?’ Gelukkig heb ik een zelfontwikkelde cursus positief denken voor gevorderden gevolgd (ha ha ha), dus ik kies voor de tweede route.

 Lessen in dankbaarheid

Wat ik leer is dat de gezondheidszorg in Nederland fantastisch goed is. Dat er ongelooflijk vriendelijke verpleegkundigen en artsen zijn die ook nog eens zeer kundig zijn. Dat zelfs bij een spoedprocedure er nog een second, en ook een third opinion wordt gevraagd.

Dat de jonge chirurg die me opereert ter plekke supervisie krijgt van de ervaren chirurg. Dat er hele efficiënte communicatie plaatsvindt in de OK.

Wat ik ook leer is dat je vrienden en kennissen ongelooflijk lief en warm zijn. En dat de community (zoals we dat nu schijnen te moeten noemen) in tijden van nood daadwerkelijk    voor je klaar staat. Zoveel mensen die je helpen en willen helpen, vooral ook degene die eigenlijk geen tijd hebben.

De derde les is dat je je eigen gedrag 180 graden kunt veranderen als dat moet. Waar ik normaal ongelofelijk veel doe op een dag, moet ik nu 5 dagen plat op mijn rechterzijde doorbrengen. Ik mag helemaal niks doen. En ik kan dat. Omdat het moet.

Verder realiseer ik me opnieuw dat je echt daadwerkelijk zelf beslist of iets een negatieve of een positieve ervaring is. Deze ‘ramp’ heeft me ongelooflijk veel gebracht waar ik alleen maar met dankbaarheid naar kan kijken.

 En dan nu de link naar sales (ik ben commercieel tenslotte)

Als ik de voorgaande lessen vertaal naar sales, dan kom ik op de volgende leerpunten uit.

1.      Er zijn ongelooflijk kundige mensen op elk vakgebied. Ook op salesvlak zijn er hele goede leermeesters.

2.      Als je hulp nodig hebt (in de sales) en je stuurt een mail naar een bekende leermeester, of je stelt een vraag op LinkedIn, dan weet ik zeker dat de community je gaat helpen.

3.      Je eigen gedrag veranderen lijkt het allermoeilijkste wat er is. zolang je niet de noodzaak voelt om te veranderen. Als je geen keuze hebt en écht iets aan je situatie wilt veranderen, dan blijkt het helemaal niet zo lastig te zijn. Dan doe je gewoon wat je moet doen, en lukt het ook. Stoppen met snacken, beginnen met bewegen, vleesloos eten. Het kan allemaal, als je maar voor jezelf een sterke noodzaak creëert.

Gedrag aanpassen lastig?

Iedereen weet echt wel dat het beter werkt om de klant aan het woord te laten, maar de verleiding om uitvoerig over het eigen aanbod te vertellen, is groot. Iedereen weet dat ze door moeten vragen naar de issues van de klant, maar we komen toch te snel met concrete oplossingen ter symptoombestrijding. Weten is de eerste stap, toepassen de tweede.

Daarom vind ik het knap dat ik mensen mag begeleiden die er zelf voor kiezen om even hun kop dicht te houden terwijl ze zelf liever zouden praten. Die er voor kiezen om toch door te vragen als ze eigenlijk al denken te weten wat de klant nodig heeft.

 Stap drie; de ware meester

En dan het allerlastigste. Je hebt maanden geïnvesteerd in het opbouwen van een relatie, het schrijven van een vlammende offerte en 13 of meer pogingen om contact te krijgen en te houden en dan komt de angstaanjagende NEE.

De NEE die we niet willen horen. Zo hard werken en dan geen resultaat. Om gek van te worden.

De ware meester gaat dan over naar stap drie. hij of zij pluist uit: wat is er nou te leren van dit proces? En wat heb IK gedaan waardoor het niet werkte?

Deze held maakt de keuze om niet bij de pakken neer te gaan zitten en niet de klant of de markt de schuld te geven, maar te denken: ‘wat leer ik van deze situatie?’

Ondernemers, mensen die hun eigen gedrag weten te veranderen en elke tegenslag zien als een opportunity to learn, dat zijn voor mij ware meesters. Deze mensen heb ik heel graag als klant omdat deze houding ertoe leidt dat ze het gemakkelijk vier tot vijf keer zo goed doen als ‘normale’ mensen.

Ben je zo iemand of ken je zo iemand? Laat het me weten… jou zie ik graag snel in mijn volgende training.