Hoe concurreer je met gratis diensten?

Posted on 11 augustus, 2017

In de serie “Ask me anything” beantwoord ik vragen die ik regelmatig in mijn trainingen krijg van ondernemers zoals jij. Deze keer: Hoe concurreer je met gratis diensten?

Het is je vast weleens overkomen: de dienst die jij aanbiedt, waarin jij je ziel en zaligheid legt en waarmee je je geld verdient, wordt elders gratis aangeboden! Tergend. En hoe zorg je nou dat mensen tóch naar jou komen, zélfs die zuinige Nederlanders?

Bedenk je, ten eerste: diensten zijn nooit gratis!  De prijs in Euro’s is wellicht 0,00, maar er is altijd nog een ándere prijs die je betaalt: jouw tijd en moeite/energie. Als jij concurreert met iemand die zijn diensten voor niks verleent, kan het zijn dat het meer tijd en moeite kost om klant bij hem te zijn. Het loont dus om uit te zoeken wat het een klant kost om de dienst bij de concurrent te implementeren. Probeer er tijdens een belletje of netwerkgesprek met een mogelijke klant achter te komen of diegene gratis diensten afneemt. Bijvoorbeeld met de vraag: “Welke alternatieven op mijn dienstverlening heb je al geprobeerd?”

Van de week had ik een monteur nodig voor mijn internetverbinding. Mijn provider mailde mij over de gratis reparatie: ‘Uw monteur komt maandag tussen 8-13 uur!’ De monteur, overigens een superaardige kerel, kijkt 1x en zegt (nadat ik 4 uur op hem heb zitten wachten): “Daar moet een specialist naar kijken….”
Die specialist heb ik zelf gezocht en gevonden (via werkspot). Dit kostte me 115 euro maar;
– nu heb ik drie werkende tv aansluitpunten
– mijn internet is 5x sneller
– hij kondigde aan er tussen 8-9 te zijn en belde toen het iets later werd (waardoor ik wat anders kon doen)
– hij adviseerde me (pro-actief) over modems en beveiliging. Hier was ik dus veel blijer mee!

Het andere voordeel dat jouw dienstverlening mogelijk heeft, is dat de opbrengst van jouw dienst weleens groter zou kunnen zijn dan dat van de dienst waarmee je concurreert.

Het DOELtraject dat ik aanbied is bijvoorbeeld niet gratis, maar ik concurreer met gratis goeroe-achtige personen. Ik krijg veel mensen die een tijd lang daarmee aan de slag zijn geweest, die erachter komen dat ze, hoe nuttig het allemaal ook lijkt, niet méér omzet maken.

En op die manier kan deze concurrentie zelfs in jouw voordeel werken: een gratis aanbieder moet heel veel mensen “onderhouden” dus er is geen persoonlijke aandacht. Daarnaast biedt hij één gratis dingetje aan, wat vaak nét niks is.  Zodra mensen dat doorhebben, zijn ze klaar om bij jou te kopen, dus houd contact!

PS. Wil je direct de nieuwste “Ask me anything” in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de Tip voor meer Omzet.

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!