Beter (koud) bellen of mailen?

Posted on 19 januari, 2018

In de serie “Ask me anything” beantwoord ik vragen die ik regelmatig in mijn trainingen krijg van professioneel dienstverleners zoals jij. Afgelopen week kreeg ik (weer) de vraag: eerst bellen of eerst mailen (met iemand die je niet kent)?

Het antwoord is: dat maakt niet zoveel uit. Maar wat wel uitmaakt, is de manier waarop je het doet.

Ik train hele volksstammen salesmensen die wel de telefoon op durven pakken en dan stranden op: stuur maar een mailtje. Vervolgens sturen ze een mailtje en dan…….niets. Ze volgen niet op.

Sales is een proces. Dus als je wel het proces aanslingert maar vervolgens er niet achteraan zit, dan kun je net zo goed niets doen. Dit geldt overigens ook voor de rest van het salesproces. Na een offerte: altijd nabellen. Na het uitvoeren van een opdracht: altijd evalueren voor het vast stellen van tevredenheid en signaleren nieuwe kansen etc.

Als je een mailtje stuurt, houd het dan kort. En dan korter. Mensen die jou nauwelijks kennen gaan niet hele lappen tekst lezen, en zeker geen bijlagen! Dus mail alleen wat voor het prospect relevant is: Wie ben ik? Waarom mail ik jou? waarom denk ik dat ik wat toe te voegen heb? Als je via via bij deze prospect uitkomt, dat ook vermelden. En uiteraard dat je na deze mail weer gaat bellen.

Simpele voorbeeldmail:

“Beste xxxx,

Jouw bedrijf spreekt me enorm aan want…….., en ik zie kansen. Kansen om het nog beter te doen.

[Beschrijf datgene wat beter kan – in de meeste kleinere bedrijven in NL wordt er namelijk te weinig tijd of energie geïnvesteerd in het salesproces. Zeker bij zakelijke dienstverleners is dat het geval.]

The Sales Academy heeft de beste salesmensen van Nederland. We leiden ze zelf op en testen hun kwaliteit voortdurend. Daarnaast sturen we op output. Elke week, want ze werken voor jouw bedrijf.

In de loop van deze week zoek ik even telefonisch contact om je reactie te vernemen. Tot dan.

Warme groet,
Jochum Jarigsma
06-26088604, www.verkoopresultaat.nl 

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!