Wat maakt jou onderscheidend?

Posted on 19 oktober, 2016

Eerder schreef ik over het vinden van je doelgroep. Nu je weet wie je doelgroepen zijn, kun je gaan werken aan je waardepropositie. Je weet immers met welke uitdagingen je (potentiële) klanten te maken hebben. Dus, waarom ben jij onderscheidend in wat je jouw potentiële klant aanbiedt? Vandaag de dag hebben mensen zoveel keuzes, dat de functionaliteit van een dienst of product weinig toegevoegde waarde meer heeft. Helaas, maar hoogstwa...

Read More


Mag je liegen tijdens acquisitiegesprekken?

Posted on 12 oktober, 2016

Vlakbij het dorp waar ik woon is een prachtige heide. Iedereen die hier woont roemt de rust, natuur en ruimte en betaalt graag 40% meer voor zijn huis in vergelijking tot huizen 15 kilometer verderop waar geen heide is. Toen ik hier kwam wonen werd ik lid van het GNR, de organisatie die de heide onderhoudt en bijhoudt. Zij beschikken over boswachters die schapen laten grazen en de runderen in de gaten houdt. Ook handhaven ze de regels ...

Read More


7 Stappen naar meer omzet

Posted on 5 oktober, 2016

Als consultant voor BtoB ondernemers is mijn missie: ervoor zorgen dat ondernemers dezelfde vaardigheden op het gebied van sales en acquisitie krijgen, die in grote bedrijven zo vanzelfsprekend zijn. Geen enkele ondernemer wordt geboren met alle vaardigheden die nodig zijn om een bedrijf succesvol te leiden en daarbij help ik je graag. Ik geef je graag de volgende 7 stappen mee om over te denken en natuurlijk te doen, zodat je nu al kunt ...

Read More


Geef nooit korting

Posted on 2 mei, 2016

Als zelfstandig ondernemer wil je natuurlijk graag dat je klanten met jou in zee gaan, en ze aan je binden. Maar wat als je in onderhandeling bent en je merkt dat je klant terugschrikt van je financiële voorstel? Dan is het heel verleidelijk om ze tegemoet te komen met een fijne korting. Maar hiermee snijd je jezelf in de vingers: niet alleen ga je er financieel op achteruit, ook loop je de kans dat je klant je minder serieus neemt. Maar hoe ...

Read More


Waarde versus prijs

Posted on 29 april, 2016

Laatst was ik in Noord Korea. Dat land waar we eigenlijk niets van weten behalve dat het onderdeel is van de "Axis of Evil" (Bush jr. 2002). Het is het laatste echt communistische land van de wereld en daarom wilde ik er graag naar toe. De marathon van Pyongyang leek me een goede gelegenheid, dus daar had ik me een paar maanden geleden voor ingeschreven. Na een spannende vlucht vanaf Beijing met een oud Russisch toestel komen we aan. De ...

Read More


Liever acquisitie dan varkens houden

Posted on 18 december, 2015

Mijn advies: Ga nooit varkens houden! Ben je ondernemer en verkoop je uren; investeer dan liever in acquisitietijd De meeste urenverkopers (tekstschrijvers, accountants, advocaten, trainers) hebben moeite om genoeg tijd over te houden om acquisitie te doen. ze plannen de agenda vol met facturabel werk en sturen met veel plezier facturen aan hun tevreden klanten. Soms houdt dat werk echter op, en zie je op Linkedin namen met ondertitels als: ...

Read More


Een echte ondernemer leest niet

Posted on 18 december, 2015

Ondernemers schijnen niet van lezen houden. Het is vooral doen en elke dag bedenken: wat heb ik vandaag gedaan dat beter of slimmer kon? Learning by doing is toch ons motto? Ja toch? Maar toch zijn er 19 ondernemersboeken die je gelezen MOET hebben. Dus als je dan een boek ter hand neemt, zorg dan dat je er niet één pakt van de honderden boeken die elke maand uitkomen waarbij oude wijn in nieuwe zakken wordt gegoten. Elk boek met het woord ...

Read More


Met deze 5 eigenschappen genereer je meer omzet

Posted on 18 december, 2015

Ondernemer: leer zelf sales-en. Ook als je het niet leuk vindt. Waarom? Niemand kent jouw bedrijf, jouw toegevoegde waarde en jouw doelen zo goed als jijzelf. Er is dus niemand geschikter dan jijzelf om de sales voor jouw bedrijf te doen. Maar aan welke eigenschappen voldoet een goede salespersoon? Deze 5 eigenschappen helpen je goed te verkopen en veel omzet voor je bedrijf te genereren: 1.    Wees aardig. Alle moderne communicatie...

Read More


Netwerken: een aantal do’s en don’ts

Posted on 22 juni, 2015

Goed en efficiënt netwerken: hoe doe je dat nou eigenlijk? Hierbij een aantal tips om te zorgen dat je het maximale uit een netwerkbijeenkomst haalt. Do's Bekijk van tevoren de lijst met aanwezigen. Zo weet je met wie je in ieder geval moet praten. Er is vaak een gastheer/gastvrouw die bijna alle aanwezigen kent. Vraag hem/haar om je te introduceren aan de 2 of 3 (niet méér dan dat) belangrijkste mensen voor jou op die lijst. Probeer ...

Read More


ROI: Wat levert het op?

Posted on 1 mei, 2015

Toegevoegde waarde Wat is ROI sales nu precies? En wat betekent toegevoegde waarde? Deze laatste vraag houdt ons (salesmensen) en uiteraard ook klanten voornamelijk bezig. Een van de meest lastige zaken in de sales is het aannemelijk maken dat je nuttig bent voor de ander. Dat je waardevol bent voor je potentiële klant. Dat je waarde toevoegt. Als je product of dienst leidt tot emotionele voordelen zoals 'gaaf om te hebben' (Ipad, Prada, ...

Read More


Werken aan je ondernemersvaardigheden: goedkoper dan je denkt!

Posted on 23 maart, 2015
omscholing-aftrekbaar

Wil jij je kansen op nieuwe opdrachten verbeteren, en jouw kwaliteit verhogen? Scholing kan je hier zeker bij helpen en je kansen als ZZP'er vergroten. De overheid denkt dan ook nog eens met je mee. Scholingskosten aftrekbaar voor ZZP'ers Studeren is vaak lastig binnen je drukke dagindeling, maar kan ook veel positieve invloed hebben op je bestaan als zzp'er. Je horizon verbreden en dus je kansen vergroten. Als zzp'er kun je scholingskosten ...

Read More


De keerzijde van korting

Posted on 27 februari, 2015

Op het internet zijn allerlei partijen te vinden die zelfstandige ondernemers bedienen met 'business coaching'. Deze partijen leren je een website bouwen, traffic genereren, social media daarvoor in te zetten en webinars te geven. Degenen die deze diensten aanbieden hebben hun kennis uit Amerika en zetten zichzelf steevast neer als een zeer succesvolle goeroe die tonnen verdient, of zelfs meer dan een miljoen per jaar. Wat ze je ook leren is ...

Read More


Telling is not selling

Posted on 20 februari, 2015

Zoals je ongetwijfeld zelf regelmatig ervaart, kunnen verkopers en salesmensen overkomen als drammers. Koop je graag bij hen? Nee. Als ondernemer dien je echter ook je product of dienst aan de man te brengen. Dus hoe doe je dat dan? ‘Ze’ vertellen ons de productspecificaties: ‘Deze keuken mevrouw heeft een granieten aanrecht uit een Italiaanse mijn,’ of alleen de voordelen: 'Deze auto kan van 0-100 in 6,8 seconden'. Op vakantie hebben ...

Read More


Win-win deals: een loze kreet?

Posted on 4 februari, 2015
win-win-deals-verkoopresultaat

Heel veel mensen ervaren salesmensen en verkopers als drammers. Van die verkopers met hun voet tussen de deur en een glad verkooppraatje. De verkoper komt er niet best vanaf. Het gladde verkooppraatje en het gegeven dat er geen officiële wetenschappelijke opleiding voor bestaat (hoewel ze in Rotterdam net doen alsof dat wel zo is), zorgt ervoor dat de meeste mensen een negatieve houding t.o.v. salesmensen hebben. Is dat terecht? Ja, soms denk ...

Read More


Aardig zijn voor je klanten

Posted on 2 oktober, 2014

Wat heeft aardig zijn voor je klanten met commercie te maken?

Read More


De aanhouder wint…?

Posted on 21 augustus, 2014

Ben jij een ondernemer die het altijd maar blijft proberen? Of weet jij wel wanneer je het bij die ene prospect beter kunt opgeven?

Read More


Vandaag nog een nieuwe klant: een stappenplan

Posted on 13 augustus, 2014

Wil jij een nieuwe klant werven, het liefst vandaag nog? Natuurlijk! Met deze stappen weet ik zeker dat dat gaat lukken.

Read More