Ten strijde tegen Blue Monday (of Tuesday, Wednesday…)

Posted on 19 december, 2018

Het is januari en dat betekent dat er regelmatig dagen zijn dat het buiten grijs en grauw is. Maar dat niet alleen, bij veel mensen is het ook vanbinnen grijs en grauw. Sterker nog, de derde maandag in januari – komende maandag – wordt “Blue Monday” genoemd, omdat dit de meest deprimerende dag van het jaar schijnt te zijn.

Herken je dit?

Je bent bezig om elke dag zo succesvol mogelijk te zijn en je probeert alle factoren naar je hand te zetten, maar je hoofd werkt niet mee. Je hebt geen zin, het werk valt je tegen en zit je tegen. Misschien ben je een tijdje succesvol geweest en heb je veel deals gesloten, en nu loopt het ineens niet meer. Ik heb het dan niet over een dip of depressie – ik ben geen gezondheidsprofessional dus wil ook niet pretenderen je op dat gebied tips te kunnen geven –  maar over een tijdelijk gevoel van minder succesvol zijn en daardoor weinig zin hebben in je werk.

Mensen in sales lopen hier vaak tegenaan

Stel, je spreekt op een dag tien klanten. Dan gebeurt het soms dat alle tien de klanten enthousiast over jou en je aanbod zijn en dat is natuurlijk fantastisch! Maar soms zijn het er nul. En die dagen zijn mentaal zwaar. Laatst sprak ik op een seminar en zeker 50% van de vragen die ik na afloop kreeg van de deelnemers, gingen hierover. Het is dus iets wat enorm leeft.

Ik heb zelf ook regelmatig momenten dat ik denk: fuck-a-duck; ik ben niet happy en het zit niet mee. Blue Monday (of Tuesday, Wednesday…) steekt de kop op, derde week van januari of niet.

Dit is wat ik doe om met die donkerte te dealen

  1. Stay calm and…. blijf gewoon je werk doen. Zolang je genoeg energie blijft stoppen (input) in je klantcontact (zowel nieuwe als bestaande), levert dat uiteindelijk ook weer wat op en zorg je dat de stroom niet opdroogt. Zorg dat het inputprobleem geen outputprobleem wordt – vertrouw op dit systeem. Zoals een hardloper elke tweede dag een oefenrondje moet lopen (en af en toe niet lekker loopt) om succesvol te zijn, zo moeten wij elke dag met klanten praten.
  2. Gebruik NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) om jezelf in een goed humeur te brengen. Sluit je ogen en visualiseer de plek en het tijdstip waarop je superhappy was (in mijn geval in de tropen in de zon, meestal op een strand, happy hour begint bijna, de zonnestralen zijn nog krachtig maar inmiddels minder fel). Voel dat gevoel voor een minuut of 1 á 2. Probeer het helemaal te doorleven. Dan maakt je lichaam namelijk stofjes aan die je weer wat blijer kunnen maken. Gratis drugs uit natuurlijke bron.
  3. Stel jezelf doelen die je net niet kunt halen. Dat is pas super. Je bent zo druk met het achter je doel aan rennen dat je geen tijd hebt om je druk te maken over het slechte weer buiten. Toen ik net ondernemer was wilde ik graag 200.000 euro omzet in een jaar halen. Dat was niet makkelijk en dus was ik heel hard aan het rennen… Uiteindelijk haalde ik het en keek terug op een superjaar.
  4. Geniet van elk klantcontact en probeer steeds te bedenken welk onderdeel uit het contactmoment je specifiek blij maken. Zoek de dingetjes waar je van kan genieten. In mijn geval geniet ik enorm van en aardige telefoniste, een klant die eerst afwijzend is en later vriendelijker, een deal die doorgaat, een klant zelf een (klein) succes boekt en dat deelt……etc etc.
  5. Realiseer je je dat je niet in een supergoed humeur hoeft te zijn om je werk goed te kunnen doen. Je kunt dus gewoon lekker chagrijnig zijn en toch succesvol. Mooi he!?

Wat doe jij om Blue Monday-gevoelens te lijf te gaan?

Jochum begeleidt grote en kleine ondernemers en ondernemingen in hun marktaanpak en deelt zijn kennis graag. Schrijf je in voor de Nieuwsbrief of plan een belafspraak in om je klant/sales dilemma te bepreken. Meteen meer omzet? Het kan.