De keerzijde van korting

Posted on 27 februari, 2015

Op het internet zijn allerlei partijen te vinden die zelfstandige ondernemers bedienen met ‘business coaching’. Deze partijen leren je een website bouwen, traffic genereren, social media daarvoor in te zetten en webinars te geven. Degenen die deze diensten aanbieden hebben hun kennis uit Amerika en zetten zichzelf steevast neer als een zeer succesvolle goeroe die tonnen verdient, of zelfs meer dan een miljoen per jaar.

Wat ze je ook leren is ‘schaarste’ verkopen. Dus krijg je mails van ze met daarop de tekst: ‘Nog maar twee plaatsen beschikbaar….’ En inderdaad, als lezer denk je dan: ‘oei, daar moet ik snel bij zijn, anders mis ik deze kans’. Dat komt bij onze verre voorouders vandaan. Alles wat vroeger schaars was, was van grote waarde, zoals goud. Bij het woord schaars gaan daarom automatisch de alarmbellen af: ‘hebben!’

Ook schrijven ze: ‘Deze eendaagse training kost 1797 euro maar als je je vóór datum x inschrijft, betaal je slechts 197 euro. Klik hier om gebruik te maken van je vroegboekkorting.’

Maar als je dan een week later weer een e-mail krijgt, met de tekst ‘Nog maar twee plaatsen beschikbaar’. Dan denk je bij jezelf:’Zo succesvol zal die goeroe nu ook weer niet zijn, vorige week waren die twee plaatsen ook nog vrij. Hij/zij verkoopt ze blijkbaar niet.

Weg geloofwaardigheid.

Datzelfde geldt voor een korting van 1797 voor 197 euro. Jij vraagt je af: ‘Hoeveel is die workshop dan werkelijk waard? Hoe nut-tig of waarde-vol is deze workshop dan echt als ze jou een korting van €1600(!) kan geven?’ Je twijfelt aan de kwaliteiten en business skills van de partij die je deze workshop aanbiedt.


Dat is precies de reden waarom je bij het DOEL-traject, mijn trainingsprogramma voor ondernemers, geen korting krijgt. Dat betekent dat als je je als eerste inschrijft, je precies hetzelfde betaalt als iemand die zich als laatste inschrijft. Lijkt mij voor beide partijen – en de onderlinge verstandhouding van de deelnemers – prettig.

Daarnaast is er goed nagedacht over de prijs.
De prijs is namelijk het compromis tussen wat de gever, ik dus, hem waard vindt (tonnen, briljant, geweldig, koopje… 😉 en wat de koper, jij dus, hem waard vindt – en misschien nog wel belangrijker – wat jij maximaal kunt betalen. Dus de verkoper zou het liefste tienduizend euro vragen, de koper zou het liefste duizend euro betalen (voor een jaar commerciële begeleiding).

De gulden middenweg kun je hier vinden.

Er zijn nu drie opties:

  • Je vindt de prijs meevallen. Schrijf je dan direct in! 🙂
    Nu inschrijven
  • Je vindt de prijs te hoog, bijvoorbeeld omdat je bedrijf bijna geen omzet draait en je het geld letterlijk niet hebt om mee te doen. Dat vind ik heel erg en daarom heb ik een oplossing bedacht: kies voor de Meeromzet-deal waarbij we het risico delen.
  • Je vindt de prijs te hoog, omdat je nog niet precies weet wat je krijgt voor je geld. Voor jou plan ik voorafgaand aan de DOEL-Trajectdagen kenningsmakingsworkshops sales en acquisitie. Daarbij leer je alvast wat je kunt doem om je omzet te vergroten, en krijg je een kleine oriëntatie op het DOEL-traject, zodat je meer inzicht krijgt in wat je nu precies koopt.
    Houd de website in de gaten voor nieuwe data.

 

Op 21 maart start het DOEL traject
Er zijn 14 plaatsen en een aantal daarvan is al vergeven. Als je in 1x betaalt dan is er meestal wel plek, in termijnen ook. Dus geef je nu op of vraag meer informatie aan.

Heb ik toch schaarste verkocht ;-).

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!