Een echte ondernemer leest niet

Posted on 18 december, 2015

Ondernemers schijnen niet van lezen houden. Het is vooral doen en elke dag bedenken: wat heb ik vandaag gedaan dat beter of slimmer kon? Learning by doing is toch ons motto? Ja toch?

Maar toch zijn er 19 ondernemersboeken die je gelezen MOET hebben.

Dus als je dan een boek ter hand neemt, zorg dan dat je er niet één pakt van de honderden boeken die elke maand uitkomen waarbij oude wijn in nieuwe zakken wordt gegoten. Elk boek met het woord ‘model’ of ‘theorie’ op de kaft: meteen weggooien.
Verder moet je ook nooit boeken kopen van consultants of goeroes. Zo’n boek is vooral bedoeld om te dienen als uithangbord van de consultant in kwestie.

Welke dan wel?
Er zijn een aantal hele goede boeken die ik je zeker aanraad (niet op volgorde van belangrijkheid):

–       Alles over verkopen – Richte Lommert
Prima boek als je meer wilt weten over verkopen. Jip-en-Janneke-taal.

–       Calimeromarketing – Karen Romme
Goede tips voor marketing met weinig geld.

 –       De Ondernemersmythe – Michael Gerber
Goed verhaal over waar ondernemerschap nu precies over gaat.

 –       De wetten van de winnaars – Bodo Schäfer
Wat een held die man. Ook als je maar de helft van de tips opvolgt dan word je heel veel meer succesvol.

 –       Delivering Happiness – Tony Hsieh
Geweldig verhaal van 24 jarige die een bedrijf opbouwt van een miljard euro. En hoe? Door de klant centraal te stellen. In alles. En het werkt.

 –       Een werkweek van 4 uur – Timothy Ferriss
Een van de eerste boeken over e-commerce en hoe een goed leven te leiden als ondernemer.

 –       Gaat niet bestaat niet – Richard Branson
Of andere boeken van Branson. Wat een voorbeeld!

 –       Getting to Yes – Roger Fisher, William Ury en Bruce Patton
Hoe slaag je in elke onderhandeling?

–       Good to Great – Jim Collins
Hoe bouw je een geweldig team?

 –       Het weekend van zeven dagen – Ricardo Semler
Hoe houd je mensen gemotiveerd? Topverhaal.

 –       How to Win Friends and Influence People – Dale Carnegie
Dit boek uit 1936 is een must read voor elke ondernemer, elk mens!

 –       Relatiebeheer als groeistrategie – drs J.A.H. Burgers RM
Of andere boeken van ‘oom’ Jos. Simpel en doeltreffend.

 –       SPIN selling – Neil Rackham
Neil schijnt niet zo vriendelijk te zijn en het boek is matig geschreven, maar wat een krachtige methode!

–       The 7 habits of highly effective people – Stephen Covey
Niet te lezen dit boek, maar wat een goede lessen.

 –       The Challenger Sale – Matthew Dixon en Brent Adamson
Wil je het eens anders doen? Lees dan dit boek. Verras jezelf en je klanten.

 –       The Instant Millionaire – Mark Fisher
Over mentaliteit. Hoe je omgaat met tegenslagen. Over alles.

–       The Lean Start-up – Eric Ries
Over hoe je niet teveel geld verbrast als je begint. Hoe je je ideeën kunt valideren.

 –       The Loyalty Effect: The Hidden Force Behind Growth, Profits, and Lasting Value – Fred Reichheld
Geweldig. Wat een simpele en krachtige theorie. Wil je meer omzet zonder acquisitie te doen, lees dan dit boek over bestaande klanten vasthouden.

Zijn ze dat allemaal? Ik tel er maar 18.
Nee natuurlijk niet. Er is nog 1 boek dat je gelezen MOET hebben en dat is:
–       De Nieuwe Weg, in 7 stappen naar meer omzet – Jochum Jarigsma
Een verhaal over een ondernemer die op natuurlijk wijze meer leert verkopen. En de wereld veranderen… en het hart van een mooie vrouw veroveren…. Echt? Lees het zelf

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!