Hoe je je blog effectief inzet om meer klanten te krijgen

Posted on 14 december, 2016

Als ondernemer ontkom je er niet aan: op zoek gaan naar nieuwe klanten. Er zijn een aantal wegen om contact te leggen met je potentiële klanten. Een weg die ontzettend aan populariteit gewonnen heeft – en die ik ook graag gebruik! – is bloggen, ook wel content marketing genoemd.

Dit kan je ook goed helpen – het is een heel flexibele manier van contact zoeken: zowel het schrijven als het lezen kan overal en altijd. Daarnaast voelt het veiliger dan bijvoorbeeld koud bellen of een onbekende aanspreken op een borrel. Door de toon van je blog krijgen mensen de gelegenheid je een beetje te leren kennen voordat je met ze in contact treedt. Als deze mensen in potentiële klanten veranderen, heb je hun vertrouwen alvast en zijn ze eerder geneigd iets bij je te kopen.

Ik zie veel ondernemers het internet volschrijven met blogs, maar weinig klanten werven.  Waar ligt dat dan aan?

Blogs en de reactieformulieren op blogs worden bij marketingdoeleinden o. a. ingezet om telefoonummers of e-mailadressen te verzamelen van mensen die hun interesse in je diensten uiten door je blogs te lezen. Zij komen op de lijst voor je Nieuwsbrieven, en worden uiteindelijk misschien wel klanten. Het probleem is alleen dat dit niet vaak zo loopt, want: de meeste mensen zijn passief. Iedereen heeft namelijk een veelheid aan mogelijkheden om een beperkte hoeveelheid beschikbare tijd mee in te vullen en men richt zich dus vooral op lopende, (op)dringende zaken.

Voor veel zelfstandige ondernemers in de zakelijke dienstverlening geldt dat ze minder dan 10.000 volgers hebben op blogs en social media. Als dat het geval is, moet je pro-actiever met je doelgroep communiceren (bij 10.000 en een conversie van 0,1% heb je nog 10 klanten).

Dat betekent: ze benaderen en vragen om “ja” te zeggen tegen je aanbod. Veel bloggers proberen “engagement” te creeeren, maar benaderen niet actief de klanten. Er is vaak wel een “Call to action” op de blog (bijvoorbeeld: doe mee aan mijn DOEL-Traject 😉 ), maar als de klant hier niets mee doet, gebeurt er ook niets. Mijn tip is dus: als iemand een reactie geeft op je blog, google diegene en bel diegene eens op.

Denk je nu: “Ja, maar dat is toch veel te opdringerig?”

Dat lijkt inderdaad zo. Mijn ervaring is echter dat als je 10 mensen belt, er maximaal 2 mensen zijn die het opdringerig vinden. Daartegenover staan een stuk of 4, 5 mensen die het persoonlijke contact totaal niet hadden verwacht en zelfs zeggen: “wat leuk dat je belt.” Mensen zijn namelijk over het algemeen blij met positieve aandacht. Mocht er iemand zijn die het oprecht vervelend vindt, dan kun je heel beleefd je excuses aanbieden en zeggen dat je benieuwd bent naar de achtergrond van iemands reactie op je blog.

Door te bellen en oprecht geïnteresseerd te zijn in je gesprekspartner, kom je erachter wat iemand doet, waar diegene tegenaan loopt en uiteraard…….tromgeroffel, hoe je diegene goed kunt helpen (met jouw aanbod). Het zorgt er ook voor dat je weet of, en wanneer, je diegene weer kunt benaderen. Naast kansen om te verkopen is deze persoonlijke benadering vaak ook heel gezellig!

 

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!