Gastblog: Strategie voor ZZP’ers… de beste strategie ben je zelf!

Posted on 15 december, 2017

 

Deze gastblog is geschreven voor verkoopresultaat.nl door Frodo Korff, strategie-adviseur. Hij deed ooit mee aan mijn DOEL-traject omdat hij, naast zijn kennis over strategie, ook meer wilde weten over het behalen van meer omzet.

 



De beste strategie ben jij zelf.

Ja jij! De zelfstandig ondernemer die geen tijd heeft voor geneuzel. Want terwijl grote organisaties vooral praten over hun klanten, ben jij als ondernemer juist in gesprek mét je klant. Want dat is de kern van jouw strategie: dingen doen voor je klant. En daarmee ben je steeds vaker een geduchte concurrent voor grote organisaties (zo heb ik zelf een keer een competitie van Deloitte gewonnen).

In of aan je bedrijf werken?

Toch adviseer ik je als zelfstandig professional te investeren in een strategie die verder gaat dan goede dingen doen voor je klanten. Recent gaf ik een strategiesessie voor zo’n 40 MKB-ondernemers. Toen ik vroeg hoeveel ondernemers wekelijks een (1) uur nadenken over de toekomst van hun bedrijf bleef het akelig stil in de zaal. Want de meeste ondernemers zijn volledig in beslag genomen door de dagelijkse gang van zaken in hun bedrijf.

Een uur strategie per week kost je (bijna) niets

Heb je weinig tijd en wil je toch een strategie? Plan iedere week 1 uur (60 minuten) in je agenda en ik geef je 4 adviezen die een (beginnend) strateeg van je maken:

1. Dagdromen

Je kunt (dag)dromen over hoe je je klanten in de toekomst van dienst wilt zijn. Pak een leeg vel A-4 en schrijf alles op wat in je op komt. Je onbewuste heeft vaak goede ideeën. Maak je liever een analyse? Zet Google aan het werk en zoek bijvoorbeeld op: ‘trends of ontwikkelingen in de …… ‘. Je kunt veel leren in 60 minuten.

2. Denken

Echt nadenken over je bedrijf is de next level. Je zult zien dat je gedachten vaak alle kanten uitgaan. Daarom is het goed om een eenvoudige structuur aan te brengen in je denkwijze. Gebruik het Business Canvas Model om je dienstverlening te analyseren. Ik leer nog iedere keer nieuwe dingen over mijn bedrijf, klanten (en concurrenten) als ik deze invuloefening doe. Zo’n model is niet heilig maar je staat verrast hoeveel je eruit haalt.

3. Doen

Tijd voor actie! Als ik doorvraag bij mijn klanten, dan blijkt dat zij meestal minder weten van hun klanten dan ze vaak denken. Als dat bij jou ook zo is, gebruik je Strategie-uur dan om klanten te bellen en te vragen wat ze van je dienstverlening vinden. Als je echt luistert en doorvraagt dan hoor je nieuwe dingen waar jij op kunt inspelen met je dienstverlening. Echt, van je eigen klanten leer je het meest. Grote organisaties huren hier onderzoeksbureaus voor in. Jij niet, want jij kent je klanten persoonlijk. Dus pak die telefoon!

4. Discipline

Strategie is discipline: bereid zijn om iedere dag kleine stapjes te zetten in de richting van je ambitie. Reserveer daarom al vandaag die 60 minuten in je agenda. En maak er een gewoonte van. Wedden dat je heel ver komt?

Waarom zou je 60 minuten investeren?

Begrijpen wat je klanten echt willen, is de beste strategie voor de toekomst. En dat zorgt ervoor dat je straks als Zelfstandige met Pensioen gaat. Straks, want het is ook vooral leuk om te ondernemen.

En wat heb jij het laatst geleerd over je klanten? Ik ben benieuwd: bel me 06-51459883 of mail me frodo@fastforwardcompany.nl

 

Frodo Korff is zelfstandig strategie-adviseur. Frodo helpt grote organisaties, ondernemers in het MKB en Zelfstandig Professionals bij het bepalen en realiseren van hun strategische ambities. Zodat zij niet alleen vandaag maar ook morgen relevant en aantrekkelijk zijn voor hun klanten.