Even snel een vraag?
Gratis of niet. That's the question.
B2B salestraining
100% maatwerk en persoonlijke begeleiding.
Bekijk de salestraining
B2B salestrainingstips

Op social media zie je heel veel aanbiedingen voor gratis webinars, 1-op-1 sessies, e-books… Dat roept vaak enige wrevel bij me op (het kan nooit wat zijn, wat is het addertje onder het gras?), en toch doe ik het zelf ook.

Gratis?

Iedereen leert in salescursussen dat gratis niet bestaat. Gratis heeft voor veel mensen geen waarde. En dat klopt.

In mijn webinars zie ik dat de helft niet op komt dagen en van de helft die er wel is, doet niet mee. Die heeft het webinar aanstaan als een soort behang, terwijl ik hard zit te werken om waarde(volle tips) te bieden, en het interactief te maken en in te gaan op casus en vragen van de deelnemers. Maar het wordt dus niet door iedereen als waardevol gezien, want gratis…

Ik heb wel eens overwogen om 25 euro te vragen en dat weg te geven aan een goed doel. Zou dat helpen?

Gelukkig is er nog de actieve groep. Zij nemen de tips ter harte, passen ze toe en maken wel een succes van hun tijdsbesteding. Gelukkig maar; voor hen doe ik het)

Kosteloos versus waardevol

Je moet dus altijd iets vragen voor je dienst of product. Als je iets ‘gratis’ weggeeft, vraag er dan altijd iets voor terug.

En dat kan van alles zijn: een mailadres, een comment op je tijdlijn of het delen van een contact. In mijn webinar vraag ik commitment van mijn deelnemers. Commitment waarbij ze beloven dat de tips die nuttig voor ze zijn, ook echt gaan toepassen. Uit meerdere bronnen heb ik al gehoord dat dat niet-vrijblijvende erg nuttig is.

De les van Spotify

De meeste mensen snappen dat helemaal gratis niet bestaat en dat ik een klein deel van het webinar gebruik om De Ultieme Salestraining aan te prijzen.. Dat vinden ze prima. Net zoals iedereen snapt Spotify en YouTube alleen gratis zijn als je bereid bent om reclame te kijken.

Voor wat hoort wat

Dus… als je ‘ja’ zegt op iets wat gratis is, dan staat daar altijd wat tegenover.

Bij mij kun je ook training volgen zonder reclame; de betaalde versie. Voor minder dan twee tientjes per dag heb je een commercieel klankbord en duvelstoejager op afroep. En elke week training. En coaching. En een online omgeving met elf modules en opdrachten…..en nog veel meer. Hier kun je je inschrijven.

Ja, je dacht zeker dat een gratis blog helemaal gratis is? ha ha ha. Nee hoor 😉

Jochum

Meer halen uit je klantcontact en meer omzet genereren? 
Boek een gesprek met Jochum voor tal van praktische tips.