Wat hebben sales en hardlopen met elkaar te maken…?

Posted on 18 december, 2015

Afgelopen zondag liep ik een halve marathon in een persoonlijk recordtijd. Ik ben daar heel blij mee en heb nagedacht over hoe die tijd zo goed kon zijn.

De analogie met sales dringt zich op.
Het weer was perfect: zonnetje, lekker fris, wind vooral in de rug, dus dat was mooi. De markt zat mee.

Verder heb ik in de maanden vooraf elke week 2 tot 3 keer getraind en in de periode ervoor wat vaker en wat langer. Ook heb ik gelet op gezonder eten, beter slapen etc: ik heb het ‘werk’ gedaan dat nodig was. Lever voldoende input om te komen tot output.

Ik heb nieuwe schoenen gekocht en ook uitgezocht hoe ik de veters moet knopen om geen blauwe tenen te krijgen. Sla contacten en potentie van contacten goed op in een CRM (CRM betekent Customer Relationship Management, oftewel, klantrelatiebeheer).

Verder train ik bij een gerenommeerd hardloopgoeroe, Henny Meijvis, die me precies de juiste tips geeft op het juiste moment. Werk aan de kwaliteit van je aanpak. Tijdens de wedstrijd kwamen zijn woorden steeds weer bij me binnen; loop rechtop, veel korte pasjes, lang uitademen. En zo bereikte ik de finish. Stel open vragen over behoefte, vertel je klant wat het voor hem/haar betekent (What’s in it for him/her?), en sluit de deal.

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!