Hoe goed ben jij in het vinden van je doelgroep?

Posted on 19 september, 2016

“Wie is je doelgroep?”

Deze vraag hoor je vaak langs komen, en het antwoord denk je als ondernemer vaak te weten. Het is ook belangrijk om je hierin te verdiepen, want: “iedereen” is geen doelgroep, maar effectief hetzelfe als “niemand”.

Maar hoe goed ben jij in je klanten profileren? Ga eens in de schoenen van jouw doelgroep staan. Wat is dan jouw grootste uitdaging? Welke dienst en/of product heb je nodig om dit probleem op te lossen? En waar word je blij van, en waarvan absoluut niet? Breng ook de behoeftes van verschillende types (potentiele) klanten in kaart. Wanneer je de antwoorden hebt op dit soort vragen, is het segmenteren van je klanten niet moeilijk meer.

Het is bijna onmisbaar om als ondernemer je (potentiële) klanten te verdelen in duidelijke groepen. Dit noemen we ook wel: het segmenteren van je klanten.
Probeer hierbij verder te kijken dan geslacht en leeftijd. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar hun levensstijl, de levensfase waarin ze zich bevinden, hun aankoopmotivaties en koopkracht. Op basis daarvan kan je overwegen je dienst en/of product aan te passen, zodat er een maximale fit tussen de klantbehoeftes en jouw aanbod wordt gecreëerd.

Als mede-eigenaar van een softwarebedrijf – naast mijn werkzaamheden als ondernemerscoach -, heb ik dit aan den lijve ondervonden. In het begin richtten we ons op farmaceuten, food en retail, evenals design studios. Binnen de farmaceuten richtten we ons op zowel giganten als op kleintjes, in verschillende landen. Je snapt; we waren heel druk maar verkochten niet veel. Deze ‘dry spell’ duurde tien maanden. Zucht.

Inmiddels richten we ons op kleine lokaal georganiseerde farmaceuten met tussen de 500-1500 medewerkers in 1 land of maximaal 5. Dat helpt enorm om een aanbod te formuleren dat zij herkennen en willen gebruiken. In de afgelopen maand hebben we daardoor meerdere deals kunnen sluiten met nieuwe klanten.

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!