Ik heb geen zin…

Posted on 6 maart, 2021

Wie herkent het niet?

…dat je je dag vol goede moed begint en dat je nu vandaag, de dag der dagen, eindelijk eens van plan bent om flink aan je omzet te gaan werken, en nou eens een keer niet alle andere taken voor laat gaan.

  • Dus je gaat niet je facturen versturen;
  • Je gaat niet de website bijwerken;
  • Je gaat geen blogje schrijven;
  • En gaat ook geen inhoudelijk werk doen voor klanten.

Niets van dat alles. Je gaat eerst bestaande en nieuwe relaties contacten. Vol aan de bak dus…

En dan overvalt het je. Je weet het. Je hebt geen zin.

 Geen zin

Vorige week had je ook geen zin.

Dat heb je toen opgelost door mailtjes te sturen.

Het effect daarvan is echter zo gering dat het eigenlijk een waste of time is. En je weet het…je moet aan de bak.

Klanten benaderen? In deze tijden? Tijdens Corona. Ik?

Gatverdegatver. Zo geen zin in…

En dus…

De vraag is dus: Hoe maak je zin in een rotklus? Zoals bestaande en nieuwe relaties contacten. Hoe doe je dat?

Bestaande relaties bellen gaat nog wel. Je kunt immers altijd informeren hoe het met ze gaat, of ze de corona een beetje overleven en andere prietpraat.

Maar mensen die je niet zo goed kent.

Nee, daar heb je geen zin in. Dat lijkt zelfs een beetje op dat vermaledijde koud bellen (wat Jochum iedereen afraadt om te doen).

Hoe motiveer je jezelf nou zo, dat je in je mentale kracht komt te staan? Zodat je wel de juiste mindset hebt om vrolijk en energiek de telefoon te pakken en eens een flinke slinger te geven aan je kansen op commercieel succes? Ja, Jochum, hoe doe je dat?

 Zin in tips?

DE tips waarvan er vast eentje is met jouw naam erop. Die voor jou relevant is.

Want geen zin is misschien wel HET grootste obstakel voor commercieel succes.

(heb je zelf andere tips hebt, deel ze dan hieronder)

Tip1. In plaats van denken: ‘ik moet iets verkopen’ of ‘ik moet iemand iets aansmeren’, kun je ook denken: ‘hoe blij zijn mijn huidige klanten met het werk dat ik voor ze doe?’ Als je een beetje een goede ondernemer bent, zijn je huidige klanten heel blij met je en dan is het relatief eenvoudig om te denken ‘Mag ik anderen die blijdschap onthouden? Ik doe mensen die ik niet ken misschien wel tekort als ik ze niet laat weten wie ik ben en wat ik voor ze kan betekenen’.

Tip 2. Richt je op het proces en niet op de resultaat. Het doel van deze contactmomenten is om afspraken te maken zodat je je inhoudelijk in de ander kunt verdiepen en je aanbod kunt doen. Omdat afspraken maken je doel is, rust er een zware belasting op dit gesprek. Want je slaagt, of je slaagt niet.

Weet dat dit het doel is, maar laat het even los en focus je op de inhoud van het gesprek. Of de ander nu wel of niet ja zegt tegen een afspraak, jij bent gewoon geïnteresseerd in de ander en dat is voldoende. Heerlijk rustgevend toch?

Tip 3. Deze lijkt op tip twee behalve dat je niet de ander centraal stelt, maar jezelf. Jij gaat contact leggen met iemand anders en je zorgt dat jij het leuk hebt. Je vertelt wat, je maakt een grapje, je vraagt wat je wilt vragen en je voelt je op je gemak. Wat de uitkomst van het gesprek ook is, als jij het naar je zin hebt gehad, dan is het een geslaagd contact.

Tip 4. Je vindt dit contacten leggen dusdanig rotwerk dat je hetzelfde doet als met het dweilen van je keukenvloer op zaterdag. Je start met de rottaak en je gaat door tot je klaar bent. En niet eerder. Ik adviseer altijd de 10 voor 10 strategie. Voor 10 uur ’s ochtends benader je 10 personen. Als je 10 nummers hebt ingetoetst, dan ben je klaar. Ongeacht of ze opnemen of niet. Dus als je ‘geluk’ hebt, krijg je 10 voicemails en ben je klaar voor de dag. Als je ‘pech’ hebt, dan nemen ze op en misschien zeggen ze ook nog wel ja tegen je voorstel voor een afspraak. Pas als je er 10 gedaan hebt kun je de rest van je werkzaamheden uitvoeren.

Tip 5. Deze lijkt op tip vier alleen hierbij maak je gebruik van de wortel en de stok. Dus je legt jezelf op dat je niet mag ontbijten, geen koffie mag drinken of iets anders wat je graag wilt doen, totdat je deze taak helemaal hebt gedaan. Als je dus eerst je mail gaat checken, de krant gaat lezen of de was uit de wasmachine gaat halen, dan betekent het dat je misschien pas om drie uur ‘s middags ontbijt. Deze tactiek werkt altijd want ons lijf krijgt duidelijke signalen. Als je lang geen ontbijt krijgt, gaat je lijf ‘praten’. En als je het rotklusje wel doet, dan weet je lijf: jij bent goed bezig.

 Nog meer tips?

De eerste: start NOOIT je dag met de email beantwoorden. ELK onderzoek wijst uit dat je zoveel prikkels krijgt van al die tientallen mailtjes dat je je de rest van de dag minder goed kunt concentreren. Probeer je mail te bewaren tot vlak voor de lunch of voor laat in de middag.

Tip twee: Als geen van bovenstaande tips lukt en je faalt, wees dan zacht voor jezelf en begin de volgende dag of week gewoon weer opnieuw. Dus denk niet: ik had gisteren 10 telefoontjes moeten doen, ik heb er maar 7 gedaan dus vandaag moet ik er 13. Begin gewoon weer met die 10 of wat je ook maar met jezelf hebt afgesproken.

Oh en dan nog een laatste tip. Bijna iedereen die ik ken, inclusief ikzelf heeft ‘smoesjes’ om niet dit of dat rottige taakje te doen. Er is altijd iets wat belangrijker of urgenter is en dat verkopen we dan aan onszelf met de boodschap: ‘ja, maar dat andere is echt veel belangrijker’. Als je bij jezelf merkt dat je dat doet, herken dan het smoesje. Lach jezelf gemoedelijk toe omdat je jezelf doorziet en pak die telefoon. Goed bezig!

Nog meer tips?

Doe dan mee aan mijn gratis live salestraining. Kijk hier wanneer de volgende is en schrijf je in.