Je team verbeteren zonder dat het je veel tijd kost – een handleiding voor (sales)managers

Posted on 13 september, 2018

De meeste managers zijn erg gericht op output-sturing en controle (naderhand).

En dat terwijl competentie en motivatie de twee factoren zijn waar we vooral aan moeten werken.

In je team heb je te maken met verschillende mensen en verschillende mate van competentie, productiviteit en motivatie. De meest gebruikte interventies om je team als geheel sterker, beter en productiever te maken zijn teamactiviteiten, bila’s (voorheen functioneringsgesprekken), training en coaching. Op deze laatste twee zal ik, als trainer en coach, ingaan.

Zijn training en coaching dan niet gewoon hetzelfde?”

Dat zou je misschien denken. Toch is er een wezenlijk verschil tussen de twee. Een training wordt vaak door een externe persoon of organisatie gegeven, waarbij er vaardigheden worden aangeleerd die geoefend worden met onderwijsleergesprekken en rollenspellen.

Training is nuttig omdat het veel mogelijkheden geeft voor confrontatie en directe feedback.

Het haalt de medewerker uit de dagelijkse operationele praktijk en laat iedereen naar zichzelf en hun resultaten kijken. De frisse blik van een externe persoon is hierin prettig, plus het scheelt de manager tijd.

Coaching is wat daarna volgt.

Dagelijkse verbetering aan de hand van de training. Elke verandering vindt immers incrementeel plaats en dagelijks 1 tip of advies geven werkt beter dan eens per jaar 365 tips. Eigenlijk het allerbeste dat je als ambitieuze medewerker kunt krijgen.

Kijk naar welk deel van je team de training en coaching het hardst nodig heeft.

Van de tijd die je met je medewerkers doorbrengt, gaat een deel op aan regelmatige bila’s: momenten waarop je met het teamlid in een kamertje of jouw kantoor gaat zitten en gaat praten over wat er gebeurt in zijn of haar baan, leven, wat de ambities zijn en hoe het gesteld is met de motivatie. Daarnaast is het goed tijd te besteden aan coaching: de dagelijkse aansturing op het hoe. In een team heb je doorgaans enkele toppers, een hoop goeden en enkele onderpresterende medewerkers.

De onderpresterende groep kost jou nu de allermeeste tijd.

Dit is de groep die het minder goed doet. Resultaten blijven achter, werknemers zijn vaker afwezig, etc.
Als iemand al een tijdje meedraait in je team en in de ‘ondergroep’ zit, is dat een lastige situatie. Geef die persoon alle ruimte om te leren en te verbeteren, maar zorg dat je ook een plan hebt om te kijken of je die persoon aan een betere plek elders kunt helpen. Praat met hem of haar over diens wensen en ambities buiten de organisatie. Dit klinkt hard, maar iemand die niet goed functioneert weet dat vaak zelf ook wel en baalt ervan. Als je iemand helpt om een betere plek te vinden, heeft diegene daar uiteindelijk meer baat bij dan pappen en nathouden.
Zelf heb ik ook in een baan gezeten waar ik de slechtste was, en dat vond ik een hel. De ontslagprocedure was ook niet bepaald leuk, maar uiteindelijk was ik dankbaar dat ik daarna niet meer in een baan zat die ik eigenlijk niet goed kon.

De toppers leren snel, zijn gemotiveerd, brengen eigen ideeën in en verspillen geen tijd.

Het gevolg is dat ze goede resultaten boeken. Over het algemeen zijn de toppers ook leuke en interessante mensen en als teammanager kun je daarbij in de val trappen om teveel tijd met ze door te brengen. Dit is niet erg, maar let erop dat je in die gevallen niet alleen bezig bent met competentie, maar vooral met loopbaanplanning: wat vinden ze over 6 maanden, 1 jaar of 5 jaar leuk? Toppers hebben altijd veel aanbod van werk, van buiten en van binnen je organisatie, en mensen zien dat ze het goed doen en gaan aan ze trekken. Je probeert het dus vooral interessant voor ze te houden om voor jou te blijven werken.

Moeten deze toppers dan getraind en gecoached worden, als ze toch al goed werk leveren?

Ja, daarover later meer. Maar wat ook vaak goed werkt, is ze een boek geven en zichzelf laten trainen. Vaak dagen ze op die manier jou ook weer uit, door vragen te stellen over het boek. Laat hen maar bewijzen dat hetgeen ze in het boek lezen ook in de praktijk kunnen brengen.

Het grootste deel van je team bevindt zich in de ‘middengroep’.

Daardoor geeft het een grote rendementsverbetering als je de resultaten van die groep kunt verbeteren en zijn zij bij uitstek de groep die je wilt gaan trainen en coachen.

Het nadeel van trainingen is dat ze vaak georganiseerd worden voor het hele team.

Er is een trainer ingehuurd en iedereen mag aanschuiven. De trainer ziet het (grote) niveauverschil en probeert de training voor iedereen interessant te maken met als resultaat dat iedereen minder leert.

Als de middelen er zijn, zou ik altijd aanraden de training in groepjes te geven.

Voor de toppers kan de training toegespitst worden en in snelkookpanvorm gegeven worden, zodat zij in korte tijd heel veel leren. Zij kunnen vervolgens hun (nieuwe) vaardigheden inzetten door zelf training te geven aan de midden- en ondergroep. Bijvoorbeeld door hun ervaringen, casus of successen te delen.

Focus in de middengroep vooral op de coaching.

Dat is namelijk waar het meestal fout gaat. De externe trainer is weg en de manager ziet in de waan van de dag geen kans om (veel/genoeg) tijd met zijn/haar team door te brengen om ze constructieve feedback te geven. Maar dit is wel belangrijk, al is het maar een paar minuten per dag.

Plan als manager liever elke dag 4 minuten per persoon dan eens in de drie maanden 4 uur.

Je wilt een gedragsverandering bewerkstelligen en dit kost een investering in tijd om dit voor elkaar te krijgen. Precies wat je van hen vraagt als je ze coacht op nieuw gedrag.

Als je je training goed afstemt op je team en de moeite van dagelijkse coaching neemt, gaat je team er heel veel beter van draaien. En dat is toch precies wat je wilt?

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Houd deze website in de gaten voor workshops of  ga direct aan de slag!