Netwerken: een aantal do’s en don’ts

Posted on 22 juni, 2015

Goed en efficiënt netwerken: hoe doe je dat nou eigenlijk? Hierbij een aantal tips om te zorgen dat je het maximale uit een netwerkbijeenkomst haalt.

Do’s

  1. Bekijk van tevoren de lijst met aanwezigen. Zo weet je met wie je in ieder geval moet praten. Er is vaak een gastheer/gastvrouw die bijna alle aanwezigen kent. Vraag hem/haar om je te introduceren aan de 2 of 3 (niet méér dan dat) belangrijkste mensen voor jou op die lijst.
  2. Probeer op het evenement alle naambordjes goed te lezen. Als je geluk hebt zijn de voornamen en de bedrijfsnamen GROOT geprint zodat je in het voorbij lopen kunt zien wie het is. Is het iemand waar je niets mee kunt, loop dan door.
  3. Houd je doel voor ogen. Jouw doel is: in de weinige tijd zoveel mogelijk personen spreken en vaststellen of diegene op zakelijk vlak interessant voor jou is. Dat kan zijn omdat de ander kan bieden wat je nodig hebt (skills, geld) of een interessant netwerk heeft, EN bereid is je te helpen. Op de bijeenkomst leg je het eerste contact zodat je later verder kunt praten.
  4. Initieer het gesprek. Je loopt langs een groepje van drie of meer personen: je kunt meteen aansluiten. Er is altijd iemand die graag ‘vers bloed’ wil in zo’n groepje. Je gaat meteen goed (non verbaal) in het groepje staan, dus je stoort ze flink, zodat iedereen weet; die komt voor dit groepje. Heb je een groepje van twee personen, dan sluit je je alleen aan als een van de twee oogcontact met je maakt. Die wil dan graag met iemand anders praten maar weet niet hoe afscheid te nemen.
  5. Sluit het gesprek af. Op het moment dat je weet of er mensen bij zijn met wie je verder kunt, sluit je het gesprek af en ga je weer verder – tijd is schaars. Als je verder wilt praten met iemand, dan zeg je: ‘laten we kaartjes uitwisselen/ik stuur je een LinkedIn verzoek/wil je met me clincken (app van Yes!Delft bedrijf), en een afspraak maken.’ Die ander zegt dan ‘ja is goed’ en jij volgt dit binnen een paar uur op (opvolgen betekent: je stuurt dat LinkedIn verzoek of die mail met twee data om af te spreken). Wil je niet afspreken, dan zeg je: ‘Leuk met je gesproken te hebben, ik loop even verder.’ of ‘Leuk gesproken te hebben, ik zie nog anderen die ik graag wil spreken’.

Don’ts

  1. Uiteraard drink je niet of niet te veel. Je bent er om zaken te doen en daar heb je je hoofd bij nodig.
  2. Je te afwachtend opstellen in het groepje waarbij je je aansluit. In mijn netwerktrainingen zie ik wel eens ondernemers die zich half-half aansluiten. Dat leidt tot een dodelijke eerste indruk en mensen weten niet wat ze met je aan moeten. Je stelt je meteen voor en als het gesprek niet automatisch weer op gang komt dan zeg je: ‘Wat vind jij van de bijeenkomst, van de spreker, wat brengt jou hier, wat interesseert je?’ Of een andere open vraag.
  3. Smoesjes verzinnen om van een gesprekspartner af te komen. Zeg bijvoorbeeld NIET dat je iets te drinken gaat halen want dan moet je terugkomen met een drankje voor de gesprekspartner waar je niets mee kunt. Ook naar de wc gaan is niet zo’n goede. Soms volgen mensen je (on)bewust met hun ogen en dan moet je wel naar de wc. Dat kun je 1 of 2 keer doen op een bijeenkomst, daarna is het klaar.

Zorg tenslotte dat je in een goed humeur bent, de andere centraal stelt (veel vragen stellen en luisteren) en geniet van de bijeenkomst. Succes!

 

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!