Kun je slagen als introverte ondernemer?

Posted on 18 april, 2018

Een introvert persoon heeft meer moeite met sales dan een extravert persoon

Maar lees nog even verder. Er blijken desondanks gigantische voordelen te zitten aan introvert zijn als het gaat om commercie.
Een introvert is iemand – en ik citeer Liesbeth Smit – ‘die gevoeliger is voor de omgeving en prikkels doordat zijn hersens anders functioneren’. Introverten merken meer op en denken dieper na over wat ze opmerken.

Elke ondernemer móét verkopen

Zonder verkoop geen klanten, zonder klanten geen inkomsten en … geen bedrijf. Je ontkomt er dus niet aan om met klanten te werken.

Het verkoopproces gaat je als introvert niet gemakkelijk af

Eén van de ijzeren regels van het verkopen is namelijk dat je meer succes hebt naarmate je meer mensen (over je aanbod) spreekt. De zogenaamde ‘numbers game’. Dat betekent dat je in contact moet komen met mogelijke klanten. Vroeger betekende dat: dagenlang bellen met onbekenden.

Goddank kan de introverte ondernemer dit vermijden

Namelijk door content marketing en andere digitale kanalen.

Dit betekent dat je als je veel budget voor marketing hebt bij wijze van spreken klaar bent: je gooit een stapel bankbiljetten in je SEO-, SEA-, Facebook- of LinkedIn-aanpak en de klanten rollen binnen. Áls je veel budget hebt.

Toch moet je ‘dealen’ met afwijzing

Heb je echter een groeiambitie of niet zo’n groot marketingbudget, dan moet je eraan geloven: veel mensen spreken. Dat is lastig als je introvert bent, want niet alleen gaat dit gepaard met veel afwijzing, maar ook met veel oppervlakkig gewauwel. En nog meer slecht nieuws: het aloude bellen en netwerken bij symposia blijft een goede (en goedkope) manier om klanten te werven.

Maar jij hebt een groot voordeel

Jouw unique sellingpoint. Wat jij wél hebt en de extravert niet.
Zeggings- en overtuigingskracht. Elke potentiële klant weet dat je niet zo van het oppervlakkige gezwets bent. Dus, klanten voelen zich bij je op hun gemak. Ze vertrouwen je. Ze geloven je. Op je woord.
En laten dat nu nét de eigenschappen zijn die ervoor zorgen dat een potentiële klant denkt: ja, met jou wil ik in zee!

Jij bent de baas

Dus: het eerste contact is wellicht lastig (maar gelukkig is er digitale marketing en zijn er belbureaus) maar verderop in de funnel, ben jij de baas. Als jij op acquisitie verschijnt, dan maak je meer indruk en scoor je meer. Jouw conversie zal daarmee vele malen hoger zijn dan die van je extraverte collega’s.
Geniet ervan!

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft op 18 april en 8 mei weer workshops Sales & Acquisitie. Ga direct aan de slag!