Wanneer investeren in marketing?

Posted on 8 september, 2017

In de serie “Ask me anything” beantwoord ik vragen die ik regelmatig in mijn trainingen krijg van ondernemers zoals jij. Deze keer: In welke fase van je bedrijf investeer je in marketing? En welke marketingkanalen kun je dan het beste inzetten?

Het simpele antwoord op de eerste vraag is eigenlijk: always be investing!

Marketing is alleen een relatief duur middel. Duur omdat je niet weet welk deel van jouw investering gaat renderen uiteindelijk. Vandaar de beroemde uitspraak: de helft van je investering in marketing is zinloos, je weet alleen niet welke helft…. (John Wanamaker)

Maar…..doe je niets…..dan ben je onzichtbaar voor potentiële klanten. En dat wil je ook niet, toch?

Wat is marketing precies?

Marketing omvat letterlijk elke uiting die je vanuit je bedrijf stuurt richting de Markt. Dit kan een billboard zijn, een advertentie of een logo op een goodiebag. Het doel van marketing is dat potentiële klanten je naam, merk of propositie zien en er een emotionele relatie mee opbouwen zodat je bij een koop-impuls aan deze specifieke organisatie denkt.

Consumentenmarketing is daarom vaak gericht op herkenning, relatie en aanzetten tot herhaal-aankoop (bijvoorbeeld Coca Cola, Heineken, KLM).
Business to Business (zakelijke) -marketing is vaak gericht op weten dat jouw bedrijf er is (awareness) en een emotionele relatie. Het koopproces wordt meestal nog door sales begeleid.

Als ondernemer in de zakelijke dienstverlening wil je dat prospects weten dat je bestaat, dus daarom: investeer in marketing vanaf het begin. In de eerste instantie in goedkope en simpele manieren: in je e-mailsignatuur staan je logo, webadres en bijzonder aanbod of USP (Unique selling point). Dat is ook al marketing. Verder is een nieuwsbrief opzetten en aan bestaande relaties sturen een relatief makkelijk, goedkoop en eigenlijk cruciaal middel.

Naarmate je groter groeit, zul je meer budget over hebben voor marketing. De reden is dat marketing je helpt om met de juiste prospects (die met een behoefte) te praten en ze zijn al verder in het beslisproces, dus kun je ze makkelijker tot klant maken. Door jouw marketing (en hun awareness over jouw aanbod) genereer je meer ‘incoming leads’.

Welke marketingkanalen kies je?

Het antwoord op deze vraag is niet te geven. Als je veel tijd hebt maar niet veel budget dan kies je voor sociale media. Als je relatief meer budget hebt maar minder tijd dan is SEA (search engine advertising, oftewel: betaald adverteren in de zoekmachine) wellicht je keuze. Een andere factor is je aanbod. Als je een niche-product of -dienst aanbiedt (breicursussen voor linkshandige mannen in de provincie Utrecht) dan zijn SEO (search engine optimization, oftewel: door aanpassingen op je site hoog in de Googleresultaten terecht te komen) en SEA ideaal. Bij een breder aanbod (‘salestraining’) leveren SEO en SEA te weinig op in vergelijking met de investering. In dat geval zou ik je aanraden om eventmarketing te doen. je nodigt je relaties uit en hun relaties. Dus relaties van relaties-marketing. Dit evenement heeft een commerciËle doelstelling, maar is ook een bedankje voor je relaties. Dus maak het iets bijzonders.

Eigenlijk is het allerbeste marketingmiddel voor ondernemers zoals jij: het leveren van uitstekende diensten en producten en vervolgens bevorderen dat je klanten over je praten (mond-tot-mondreclame). Bel ze eens op en vraag of ze iemand voor je weten om mee kennis te maken die wellicht ook behoefte aan je aanbod heeft. Marketeers noemen dit one-to-one marketing.

Ik noem het good old sales. En als je daar goed in bent, dan werkt het altijd; dus uitstekend rendement.

Wat is jouw favoriete marketingkanaal? En waarom?

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!