Wat maakt jou onderscheidend?

Posted on 19 oktober, 2016

Eerder schreef ik over het vinden van je doelgroep.

Nu je weet wie je doelgroepen zijn, kun je gaan werken aan je waardepropositie. Je weet immers met welke uitdagingen je (potentiële) klanten te maken hebben. Dus, waarom ben jij onderscheidend in wat je jouw potentiële klant aanbiedt?

Vandaag de dag hebben mensen zoveel keuzes, dat de functionaliteit van een dienst of product weinig toegevoegde waarde meer heeft. Helaas, maar hoogstwaarschijnlijk ben jij niet uniek in de diensten of producten die je aanbiedt. Maar waar je wel uniek in kunt zijn is het gevoel dat je oproept bij je potentiële klanten.

Luister dus goed naar de daadwerkelijke behoefte van je klant en geef een advies op maat. Breng voor jezelf in kaart:
1.
wat klanten mogelijk willen realiseren (dit kan zowel op werkgebied als privé zijn),
2.
tegen welke pains, pijnpunten, ze daarbij aanlopen en
3.
met welke gains, voordelen van jouw product, je deze pains zou kunnen wegnemen
(dit kun je visueel maken door deze in te vullen in een Value Proposition Canvas).
Deze stappen kunnen je helpen een onderscheidende, waardevolle waardeprepositie te creëren.

Tot slot verover je het hart van je klant als je laat zien dat je niet alleen de klant begrijpt en kent, maar ook als je jouw dienstverlening kunt koppelen aan een hoger ideaal: de zogenaamde ‘Why’ van je product.
De ‘Why’ van Verkoopresultaat is bijvoorbeeld dat wij zelfstandige professionals aan dezelfde ondernemersvaardigheden willen helpen die medewerkers van grote bedrijven ook bezitten.

Pak dus je kans, en zorg dat jouw onderneming een unieke plek in het hoofd en het hart van je (potentiële) klant krijgt!

Jochum Jarigsma is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet. Wil jij je omzet vergroten? Jochum geeft regelmatig workshops en spreekt op congressen. Houd de website in de gaten voor nieuwe trainingsdata!