Zo verander je jezelf – het moeiljkste dat er is

Posted on 7 december, 2016

Over een paar dagen is het 1 januari

De meeste mensen liggen dan in bed en likken hun wonden van de nacht ervoor. Bij het wakker worden herinneren ze zich vaag iets: oh, ja verdraaid; het nieuwe jaar is begonnen. Had ik gisteravond niet een goed voornemen bedacht?

En inderdaad. Uit onderzoek blijkt dat ruim 80% van de Nederlanders besluit om meer te gaan bewegen, minder te roken, drinken of vet te eten. Uit dat zelfde onderzoek blijkt dat een whopping 88% van het niet langer dan een paar weken volhoudt. Een paar weken met sport, zonder vet of zonder snel rokertje onder de carport. Daarna vervalt alles in het oude. Doodzonde!

Voor de ondernemers onder ons is het goede voornemen waarschijnlijk:

Niet dat gesprokkel van 2018 maar gewoon een… dikbelegde boterham!

Vanaf nu ga ik pro-actief de markt in!
Nieuwe producten bedenken en vormgeven, iets doen aan die brochure en wellicht wat meer reclame maken voor mezelf, want ja, dit jaar ga ik echt goed geld verdienen.

Zo dat staat; ik kan trots zijn op mezelf. Nu eerst een lekker wijntje bij de haard. Oh, nee dat zou ik niet meer doen. Nu ja eentje dan…
En zo wordt het 2 januari; de eerste werkdag van het jaar.

Tjonge, wat heb ik een hoop mail. Daarna ga ik mijn blog schrijven, social media interactie genereren of ocharm: een klant bellen?’

En dan komt het uitstelgedrag, net zolang totdat je denkt: en zo kan het niet langer….

Nu zijn er drie manieren om jezelf aan je goede voornemen te houden

Je kunt jezelf straffen, belonen of intrinsiek motiveren. In de “Rockefeller habits” staat een voorbeeld van straffen. Je spreekt af dat je een bepaald goed voornemen een tijd volhoudt. in het geval van je onderneming kan dit zijn: ik ga 10 nieuwe contacten aanboren per week. Vervolgens doe je 50 (of nog beter 500) euro in een pot voor elke week dat je het NIET doet. Het geld moet je dan weggeven aan een doel waar je niet in gelooft; een politieke partij die je afschuwelijk vindt bijvoorbeeld.

Belonen voelt al beter. Je hebt hetzelfde goede voornemen en als je het doet dan mag je op vrijdagavond de hele avond Netflixen, uit eten of iets anders waar je blij van wordt. Zo krijgen mijn kinderen hun rijbewijs als ze 18 zijn en voor die tijd nergens aan verslaafd zijn geraakt.

De derde manier is de methode om jezelf langer, langduriger op het goede spoor te houden. Ik weet het zelf nog: toen mijn goede voornemen was om een marathon te lopen, deed ik er pas echt wat aan toen ik lid werd van een hardloopgroep. Want uit onderzoek blijkt: onder begeleiding werken aan je goede voornemen leidt tot meer resultaat.

Spreekt deze laatste methode je aan, zoek dan een goede coach of begeleider

Of zet jezelf voor het blok. Geef geld uit aan je nieuwe voornemen (bijvoorbeeld die coach). Als het bedrag hoog genoeg is dan ga je balen van de uitgave en dan ‘vanzelf’ de uitgave rechtvaardigen door resultaten te boeken.

Ik ga zelf wat nieuws doen in 2019 en ik ben druk bezig met geld uitgeven en het plan in de werkelijkheid te zetten. Dat betekent dat ik veel minder tijd heb voor training en begeleiding, maar de eerste 2 die reageren op dit artikel met een mailtje waarin staat: ‘ik wil mijn gedrag veranderen en help me door te zetten…’ die ga ik begeleiden. Voor niets. Omdat het leuk is…

Gelukkig Nieuwjaar!